Ako sa zapojiť

Ako sa stať akreditovaným testovacím centrom (ATC)

Akreditačné požiadavky na prvky systému ECDL pre SR stanovila SISp s rešpektovaním aktuálnych štandardov pre zabezpečenie kvality vydaných ECDL Foundation (ECDL-F) 30.07.2013. O detailných požiadavkách na akreditáciu centra na testovanie ECDL sa informujte prosím v Kancelárii ECDL.

Výber z dokumentu Akreditačné požiadavky na prvky systému ECDL v SR:

Jedná sa o akreditačné požiadavky na nasledovné štyri prvky:

  • na testovacie centrum ECDL
  • na skúšobného komisára ECDL
  • na miestnosť na testovanie ECDL (štandardná alebo mobilná)
  • na softvérovú platformu.

O akreditáciu testovacieho centra ECDL môže žiadať fyzická alebo právnická osoba (ďalej žiadateľ) so sídlom na území SR, ktorá spĺňa nižšie uvedené požiadavky:

  • názov a iné názvy žiadateľa, jeho webové domény, logá, obchodné značky neobsahujú reťazec ECDL, ICDL, ani jeho úplné znenia a ani nie sú s nimi zameniteľné,
  • žiadateľ je v dobrom finančnom stave,
  • žiadateľ má najmenej dvojročnú prax v organizovaní vzdelávacích aktivít,
  • žiadateľ je prevádzkovateľom aspoň jednej miestnosti vhodnej na testovanie ECDL,
  • žiadateľ má vo svojom skutočnom mieste podnikania (prevádzkarni), pre ktoré sa požaduje akreditácia, vhodný administratívny  priestor, v ktorom sa spracováva agenda ECDL,
  • žiadateľ má  potrebné materiálne, technické a personálne zázemie pre nasledujúce úlohy v procese ECDL testovania:
    • dohľad a riadenie vykonávania testov ECDL,
    • vedenie konkrétnych testovaní ECDL,
    • hodnotenie testov ECDL,
    • správu bázy otázok a testov ECDL (QTB),
    • administratívu ECDL,
    • informačný servis ECDL,
  • na získanie akreditácie pre "Program ECDL - skupina modulov Base a Standard" sa za splnenie podmienok považuje, ak žiadateľ má správcu QTB s rozsahom akreditácie na všetky moduly skupiny Base a 3 moduly skupiny Standard. (Skúška z modulu skupiny Advanced sa započítava ako skúška z relevantného modulu zo skupiny Standard resp. Base.)
  • na získanie akreditácie pre "Program ECDL - skupina modulov Base, Standard a Advanced" sa za splnenie podmienok považuje, ak žiadateľ má správcu QTB s rozsahom akreditáciena všetky moduly skupiny Base, 3 moduly skupiny Standard a 3 moduly skupiny Advanced. (Skúška z modulu skupiny Advanced sa započítava ako skúška z relevantného modulu zo skupiny Standard resp. Base.)

Požiadavky na personálne zabezpečenie systému ECDL, administratívne a riadiace zodpovednosti v akreditovanom testovacom centre (ďalej ATC)

  • Osoba oprávnená konať v mene žiadateľa musí určiť manažéra testovania ECDL, ktorý bude zabezpečovať a zodpovedať za prevádzku, riadenie a administratívu systému ECDL u žiadateľa. Manažér testovania ECDL musí byť zamestnancom žiadateľa. Úlohou manažéra testovania je vytvorenie podmienok na spoľahlivú a bezpečnú činnosť ATC v oblasti testovania ECDL, dohľad nad dodržiavaním kvality testovania a všetkých súvisiacich podmienok a postupov vyplývajúcich zo Zmluvy o akreditácii centra na testovanie ECDL (ďalej zmluva). Manažér testovania je okrem iného zodpovedný za:
    • overenie totožnosti uchádzačov pred vlastným testovaním,
    • činnosť akreditovaného skúšobného komisára pri vedení alebo hodnotení testov,
    • zaistenie nepretržitého dohľadu nad testovanými uchádzačmi,
    • zaistenie zastupiteľnosti správcu QTB,
    • administratívnu podporu procesu testovania ECDL,
    • finančné operácie vyplývajúce z činnosti v systéme ECDL.
  • Osoba oprávnená konať v mene žiadateľa môže obsadiť aj funkciu asistenta manažéra testovania. Asistent manažéra testovania musí byť zamestnancom žiadateľa.
  • Manažér testovania môže asistenta manažéra poveriť svojím zastupovaním alebo výkonom niektorých činností,  pričom naďalej zodpovedá za kvalitu testovania ECDL v ATC.
  • Osoba oprávnená konať v mene žiadateľa musí určiť správcu QTB, ktorý bude zabezpečovať správu QTB  u žiadateľa. Správca QTB musí byť akreditovaným skúšobným komisárom ECDL pre všetky tie skupiny modulov systému ECDL, pre ktoré žiada centrum akreditáciu, a musí byť zamestnancom žiadateľa alebo mať pracovno právny vzťah, ktorý obsahuje aj zodpovednosť za škody. V prípade, že manažér testovania je akreditovaným skúšobným komisárom, môže zastávať aj rolu správcu QTB. Do správy QTB predovšetkým patrí:
    • bezpečné uchovávanie QTB a aplikovanie kľúčového režimu pri prístupe do archívu QTB, vedenie záznamov o zapožičiavaní kópií testov skúšobným komisárom, vlastné zapožičiavanie testov,
    • vykonávanie testov na aktuálnej verzii QTB,
    • zber a spracovanie pripomienok k dokumentom QTB,
    • uchovávanie vykonaných testov ECDL a ich detailného hodnotenia po dobu určenú zmluvou.
  • Správcu QTB môže krátkodobo v čase núdze jednorazovo zastupovať manažér testovania alebo iný akreditovaný skúšobný komisár, ktorého určí manažér testovania.
  • Každé ATC musí mať okrem správcu QTB zabezpečenú spoluprácu ešte s minimálne jedným ďalším akreditovaným skúšobným komisárom, s ktorým má ATC uzavretý  zmluvný vzťah v systéme ECDL.
  • Všetci aktívni účastníci systému ECDL (manažér testovania ECDL, asistent manažéra testovania, správca QTB a akreditovaní skúšobní komisári) musia pred začatím výkonu svojich funkcií absolvovať základné školenie ECDL, t.j. Školenie pracovníkov systému ECDL.
    Pri rozširovaní akreditácie centra o ďalšie programy ECDL manažér testovania musí absolvovať doplňujúce školenie pre príslušný program ECDL, správca QTB ho absolvuje v rámci povinného rozšírenia svojej akreditácie na príslušný program. Školenia pravidelne organizuje Kancelária ECDL.

Akreditácia testovacieho centra spočíva v:

  • posúdení súladu vyššie uvedených požiadaviek so skutočnosťou administratívnymi postupmi a počas akreditačnej návštevy,
  • posúdení predpokladu bezproblémového a zodpovedného vykonávania činností v systéme ECDL; posudzuje Výkonný výbor SISp,
  • absolvovaní predpísaného školenia osobami určenými do funkcie manažéra testovania ECDL, správcu QTB prípadne asistenta manažéra, ak je ustanovený.

Akreditácia testovacieho centra sa zavŕši podpísaním Zmluvy o akreditácii centra na testovanie ECDL medzi držiteľom licencie a žiadateľom, vydaním Certifikátu o akreditácii testovacieho centra ECDL, odovzdaním prístupového hesla do centrálneho informačného systému ECDL, odovzdaním CD s príslušným QTB,  sprístupnením ďalších materiálov ECDL a zverejnením žiadateľa na web stránke SISp www.ecdl.sk.

Účinnosť zmluvy je podmienená platnosťou a účinnosťou národnej licenčnej zmluvy medzi ECDL-F a SISp. Zmluva o akreditácii centra na testovanie ECDL sa uzatvára na základný program ECDL a spravidla na maximálne 3 roky. Ak žiadateľ žiadal súčasne o akreditáciu aj pre niektoré ďalšie prístupné programy systému ECDL, oprávnenie na ich využívanie je tiež súčasťou uzatvorenej zmluvy.

O rozšírenie akreditácie testovacieho centra o ďalší program systému ECDL je možné požiadať kedykoľvek počas platnej akreditácie. Rošírenie akreditácie testovacieho centra spočíva v:

  • posúdení súladu vyššie uvedených požiadaviek so skutočnosťou administratívnymi postupmi,
  • posúdení predpokladu bezproblémového a zodpovedného vykonávania činností v systéme ECDL; posudzuje Kancelária ECDL,
  • absolvovaní predpísaného doplňujúceho školenia osobami určenými do funkcie manažéra testovania a správcu QTB (od asistenta manažéra sa rozšírené právomoci nevyžaduje).

Rozšírenie akreditácie testovacieho centra sa zavŕši podpísaním Dodatku k Zmluve o akreditácii centra na testovanie ECDL medzi držiteľom licencie a žiadateľom, vydaním aktualizovaného Certifikátu o akreditácii testovacieho centra ECDL, odovzdaním CD s príslušným QTB,  sprístupnením ďalších materiálov ECDL a zverejnením žiadateľa na web stránke SISp www.ecdl.sk v príslušnom zozname.
Samotné rozšírenie akreditácie nepredlžuje termín platnosti akreditácie.

O reakreditáciu je možné požiadať najneskôr 2 mesiace pred ukončením platnosti akreditácie.